Αρχική arrow Πολιτική arrow Σαλπάρουμε (Φουρτούνα νο.1: Ελληνικη Δημοκρατία & Siemens)

Σαλπάρουμε (Φουρτούνα νο.1: Ελληνικη Δημοκρατία & Siemens)

Έχει γραφτεί από Γεώργιος Ελμαλής
Δευτέρα, 08 Οκτώβριος 2012

contract_2Συζητώντας με τους συναδέλφους θεμιστοπόλους και συνοραματιστές της νέας περιπέτειας του lawyersvoice για την αφετηρία, τους ενδιάμεσους σταθμούς και τον προορισμό του ταξιδιού που ξεκινά και πάλι στις σελίδες του διαδικτυακού αυτού τόπου, μια εικόνα προέβαλε εξ αρχής στο μυαλό μου: ένα σκαρί που θα έχει επιβάτες νομικούς πάσης προέλευσης και ειδικότητας, θα φέρει πολλά κουπιά, πέννες και ντουντούκες, θα φορτώνει στα αμπάρια του διάφορα «πιστεύω», ιδεολογίες και απόψεις – όχι όμως προκαταλήψεις, και με καύσιμο τη νομική γνώση, την όρεξη των επιβατών για συμμετοχή, παρέμβαση, προσφορά και τιμόνι την (ξε)χα(σ)μένη ταυτότητα του νομικού ως ενεργού παράγοντα της κοινωνικής, πολιτικής και οικονομικής ζωής ενός τόπου, θα ανοίγει πανιά για τις άγριες θάλασσες της κοινωνίας, τα στενά περάσματα της ανθρώπινης καθημερινότητας, τους κυκλώνες των πολιτικών τεκταινομένων και τα παγωμένα νερά της οικονομίας, εκφράζοντας τη Φωνή των Δικηγόρων και ελπίζοντας να μη βρει νηνεμία παρά μόνο στο λιμάνι του προορισμού. Η αφετηρία πάντα νομική, ο προορισμός το μάτι και το αυτί κάθε ανθρώπου που δεν παραιτείται, αναπνέει, διεκδικεί, ενδιαφέρεται, ενημερώνεται. Ο απόπλους, στον ελεύθερο χρόνο κάθε επιβάτη. Οι διελεύσεις από τα ύδατα της Δικηγορίας και της Δικαιοσύνης, συχνές και σίγουρα όχι «ασφαλείς». Η κριτική, απαραίτητη. Η διαφωνία, αναγκαία. Το χιούμορ, ευπρόσδεκτο. Πυξίδα, οι δέκα πρώτες γραμμές του Συντάγματος.

Σιγά σιγά σηκώνουμε την άγκυρα... Επιβιβαστείτε στο LawyersVoice.gr  και αν επιθυμείτε να ασκηθείτε μαζί μας στην «κωπηλατική» το περιμένει τα κείμενά σας.

Φουρτούνα νο.1: Συμφωνία Συμβιβασμού Ελληνικής Δημοκρατίας - SIEMENS

Εξεδόθη την 27η Αυγουστου 2012 η Υπουργική Απόφαση ΥΠΟΙΚ 07085ΕΞ2012 (ΦΕΚ 164/27-08-2012) με την οποία υλοποιήθηκε η κατ’ εξουσιοδότηση της Βουλής με τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 324 Ν. 4072/2012 εντολή στον Υπουργό Οικονομικών να υπογράψει τη Συμφωνία Συμβιβασμού μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της εταιρείας SIEMENS.

Επειδή η σπουδαιότητα, η έκταση αλλά και πολυπλοκότητα του ζητήματος της υπόθεσης SIEMENS επιβάλλει ανάλυση – ακόμη και νομική – που είναι αδύνατο να χωρέσει στις λίγες γραμμές του παρόντος κειμένου, επιλέγω να επισημάνω κάποιες μόνο πτυχές του, με αφορμή την προσφάτως υπογραφείσα Σύμβαση Συμβιβασμού, οι οποίες είναι τουλάχιστον αξιοσημείωτες, αν όχι αξιοπερίεργες, και αποτελούν περισσότερο τροφή για σκέψη και περαιτέρω έρευνα.

Ως προς το τυπικό σκέλος, η Σύμφωνία εγκρίθηκε ως Σχέδιο από την Ελληνική Βουλή με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 324 Ν. 4072/2012 και υπεγράφη κατ’ εξουσιοδότηση από τον Υπουργό Οικονομικών. Κύρωση δεν έχει υπάρξει έως σήμερα, αλλά κάτι τέτοιο δεν αναμένεται άλλωστε, δεδομένου ότι αφενός η παρούσα Συμφωνία δεν μπορεί να θεωρηθεί διεθνής συνθήκη με την έννοια του άρθρου 36 παρ. 2 του Συντάγματος οπότε να υφίσταται η ανάγκη υποβολής της προς κύρωση, αφετέρου η Κυβέρνηση δεν φαίνεται διατεθειμένη να αποκλίνει από την «πεπατημένη» που έχει διανοίξει το προηγούμενο της απόφασης του ΣτΕ για τη διαδικασία υπογραφής του Μνημονίου Συνεννόησης (ΣτΕ 1283/2012, ΣτΕ 1284/2012). Παρόλα αυτά, για κάποιο όχι τόσο ξεκάθαρο λόγο, τα συμβαλλόμενα μέρη συνδέουν τη δεσμευτικότητα της εν λόγω Συμφωνίας με κάποιου είδους κύρωση (‘ratification’ σύμφωνα με το αγγλικό κείμενο), όπως προκύπτει από την πρώτη περίοδο του Κεφαλαίου ‘ΙΧ. Δεσμευτική ισχύς’ της Συμφωνίας. Με το συγκεκριμένο αυτό ζήτημα θα ασχοληθώ και πάλι κάποια στιγμή στο εγγύς μέλλον.

Αυτό που προκαλεί πραγματικά εντύπωση ωστόσο είναι το ουσιαστικό σκέλος και το πώς η Ελληνική Βουλή παρείχε την έγκρισή της σε μια τέτοια Συμφωνία αν λάβει κανείς υπ’ όψη του τα εξής:

Το Πόρισμα της Βουλής για την υπόθεση SIEMENS αποτυπώθηκε σε ένα ογκώδες κείμενο 596 σελίδων και αφορούσε επτά βασικές υποϋποθέσεις, ήτοι την υπόθεση ΟΤΕ, την υπόθεση ΟΣΕ, την υπόθεση C4I, την υπόθεση των ηλεκτρονικών ξεναγών του Υπουργείου Πολιτισμού,  την υπόθεση προμηθειών και συντήρησης ιατρικού υλικού στα ελληνικά νοσοκομεία, την υπόθεση προμηθειών του Υπουργείου Άμυνας «Patriot, Σύστημα Ερμής» και την υπόθεση των παρεμβάσεων της εταιρείας σε φορείς της Δικαιοσύνης, σκάνδαλα τεραστίων διαστάσεων που εκτείνονται σε χρονικό διάστημα άνω των δέκα ετών. Το Πόρισμα διέγνωσε ευθύνες πολιτικών προσώπων, υπουργών και διοικητικών στελεχών δημοσίων οργανισμών, εκτίμησε δε τη ζημία του Ελληνικού Δημοσίου από τις ενέργειες των στελεχών και υπαλλήλων της SIEMENS στα πλαίσια των παρανόμων δραστηριότητων τους στις ανωτέρω υποθέσεις στο ποσό των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ (βλ. Σελ. 409 Πορίσματος).

Η Συμφωνία Συμβιβασμού ‘τακτοποιεί’ όλες τις εκκρεμότητες σε σχέση με τις παραπάνω υποθέσεις σε μόλις δεκατέσσερις (14) σελίδες, συμπεριλαμβανομένων των Παραρτημάτων. Εν ολίγοις, η Ελληνική Δημοκρατία:

1. Εισπράττει τη ... βαθιά λύπη της Διοίκησης της SIEMENS για τη συμπεριφορά των στελεχών της όλα αυτά τα χρόνια.
2. Αναγνωρίζει ένα σύνολο οφειλών της ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ προς τη SIEMENS, η οποία με τη σειρά της ‘χαρίζει’ το χρέος αυτό στην Ελληνική Δημοκρατία. Αξίζει εν προκειμένω να σημειωθεί ο μηχανισμός εκτέλεσης της «Παροχής» της SIEMENS προς την Ελληνική Δημοκρατία: η ΕΔ αναγνωρίζει ότι οφείλει χρέη τα οποία ενδεχομένως να ήταν ανεπίδεκτα εισπράξεως ή αναγνωρίζει ότι οφείλει χρέη σε αντικατάσταση άλλων που λογίζονται ανεπίδεκτα εισπράξεως. Έτσι, η SIEMENS καταγράφει ως εισπρακτέο ένα ποσό οφειλών που ενδεχομένως να μην μπορούσε ποτέ να εισπράξει, και στη συνέχεια προβαίνει σε άφεση του αναγνωρισμένου από την ΕΔ χρέους, εγγράφοντας ανάλογο ποσό ως ζημία στις οικονομικές της καταστάσεις και μάλιστα αφορολόγητο αφού η άφεση χρέους προβλέπεται ότι θα απαλλάσσεται ρητά από κάθε άμεσο ή έμμεσο φόρο και δεν θα λογίζεται ως δωρεά. Το ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν οφείλει φόρο στον εαυτό του πιστεύω ότι περιττεύει να επισημανθεί.
3.Δέχεται υπόσχεση της SIEMENS ότι η τελευταία θα διαθέσει σε βάθος πενταετίας κονδύλι 90 εκατομμυρίων ευρώ, για υποστήριξη των δραστηριοτήτων φορέων που αφορούν καταπολέμηση της διαφθοράς – ποιοι είναι αυτοί άραγε;- σε προγράμματα για καταπολέμηση της διαφθοράς και σε ερευνητικά προγράμματα και υποτροφίες για διάφορους τομείς ανάπτυξης. Αποδέχεται λοιπόν, όπως φαίνεται, η ΕΔ την ανεπάρκειά της και τη συνυπευθυνότητά της στα φαινόμενα διαφθοράς και δέχεται την προσφορά της SIEMENS να χρηματοδοτήσει την αποκατάσταση αυτών των δυσλειτουργιών της. Προσωπικά θεωρώ άξιον απορίας το πώς η ΕΔ αποδέχεται συνυπευθυνότητα όταν δεν έχει καταλογίσει ως πολιτική εξουσία καμία πολιτική ευθύνη σε οποιονδήποτε κυβερνητικό ή διοικητικό παράγοντα μέχρι σήμερα, εκτός αν ο προφυλακιστέος κατηγορούμενος  πρώην υπουργός κ. Άκης Τσοχατζόπουλος σηκώνει στις πλάτες του όλες τις πολιτικές ευθύνες των στελεχών των κυβερνήσεων και για τα σκάνδαλα της SIEMENS έως σήμερα και δεν το γνωρίζουμε. Αντιθέτως, το ότι το θέμα της είσπραξης, κατανομής και απορρόφησης του κονδυλίου των 90 εκατομμυρίων ευρώ θα τα διαχειριστεί μικτή Επιτροπή («Επιτροπή Εποπτείας») αποτελούμενη από εντεταλμένους τόσο της ΕΔ όσο και της SIEMENS, το θεωρώ απολύτως φυσιολογικό από τη στιγμή που η ΕΔ αποδέχεται συνυπαιτιότητα σε όλα τα παραπάνω σκάνδαλα, έστω και σιωπηρώς μέσω των διατάξεων της παρούσας Συμφωνίας.
4. Δέχεται από τη SIEMENS υπόσχεση επένδυσης «που υπολογίζεται στα 100 εκατομμυρία ευρώ». Πόσο θα είναι το ακριβές ποσό, μέσα σε ποια χρονικά όρια θα γίνει η επένδυση, σε ποιους τομείς και με ποιες προϋποθέσεις δεν ορίζεται από τη Συμφωνία. Ορίζεται βέβαια ότι «η εκπλήρωση αυτής της διάταξης θα στοιχειοθετείται εγγράφως στην Επιτροπή Εποπτείας από τους ορκωτούς ελεγκτές της  SIEMENS AE». Άρα μάλλον για την επένδυση θα αποφασίζει η Επιτροπή ή μάλλον οι ορκωτοί ελεγκτές της SIEMENS ή και οι δύο ή εν πάσει περιπτώσει αυτός που κατάλαβε έκαστος Βουλευτής που ενέκρινε τη Συμφωνία και προφανώς ο υπογράφων δεν αντιλαμβάνεται εξαιτίας της υπερβολικής σαφήνειας της εν λόγω διάταξης.
5. Δέχεται και άλλες υποσχέσεις επενδύσεων από τη SIEMENS, που όμως διατυπώνονται πιο γενικά και αόριστα και από προεκλογικές εξαγγελίες, ώστε να καθίστανται ανάξιες αναφοράς.
6. Δέχεται υπόσχεση της SIEMENS να ενταχθεί σε πρόγραμμα εταιρικής συμμόρφωσης και ενίσχυσης της διαφάνειας κατά τη λειτουργία της. Χωρίς σχόλιο.
7. Αναγνωρίζει ότι η SIEMENS είναι αξιόπιστη και υπεύθυνη επιχείρηση υπό την έννοια του Άρθρου 45 της Οδηγίας της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ. Μπορεί λοιπόν να λαμβάνει κανονικά και χωρίς κωλύματα μέρος σε διαγωνισμούς γιια υπογραφή δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών με την ΕΔ. Χωρίς περαιτέρω σχόλιο.
8. Παραιτείται οριστικά και ανεπιφύλακτα από κάθε αστική και διοικητική αξίωση κατά της SIEMENS και από ένδικα βοηθήματα που έχουν ήδη ασκηθεί ή θα ασκούνταν στο μέλλον σε σχέση με τις υπό κρίση υποθέσεις. Χωρίς σχόλιο.
9. Παρέχει υπεράσπιση και συνδρομή στη SIEMENS σε σχέση με τις εκκρεμείς αξιώσεις και, αν η ΕΔ δεν πειθαρχήσει στα όργανά της και εν τέλει τέτοιες αξιώσεις εγερθούν έναντι της SIEMENS, η SIEMENS θα έχει έναντι της ΕΔ, δικαίωμα επίσχεσης και δικαίωμα συμψηφισμού του αντίστοιχου με την Παροχή των 90 εκατομμυρίων, που αναφέραμε ανωτέρω. Αξιοσημείωτο ότι η παρούσα διάταξη που αφορά τη βασική υποχρέωση της ΕΔ είναι και η μόνη στη Συμφωνία που προβλέπει κύρωση σε περίπτωση παραβίασής της. Για όλες τις υπόλοιπες διατάξεις της Συμφωνίας, εάν παραβιαστούν από το αντίστοιχο μέρος δεν προβλέπεται κύρωση, αλλά διαδικασία επίλυσης της διαφοράς σε διαιτητικό όργανο.

Συνεπώς, η ΕΔ παραιτείται από αξιώσεις που σύμφωνα με το Πόρισμα του νομοθετικού σώματος θα έπρεπε να ανέρχονται σε περίπου 2 δις ευρώ, με αντάλλαγμα παροχές σε είδος, συμψηφισμούς και υποσχέσεις χωρίς προβλεπόμενες κυρώσεις για τη μη τήρησή τους. Α, η ΕΔ εξακολουθεί να μπορεί να αναμένει δικαίωση από την έκβαση των ποινικών υποθέσεων σε βάρος των κατηγορουμένων (?) για τα σχετικά σκάνδαλα.

Το ποιος εν τέλει συμβιβάστηκε αποτελεί μάλλον ρητορική ερώτηση. Τα συμπεράσματα δικά σας.

Υ.Γ. Οι καταγγελτικές κινήσεις των κομμάτων τις Αντιπολίτευσης (βλ. Επίκαιρη Ερώτηση βουλευτών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και Πρόταση Νόμου των βουλευτών των Ανεξαρτήτων Ελλήνων) είναι στη σωστή κατεύθυνση, θα είναι όμως προτιμότερο στο εξής να εντάσσονται σε ένα τέτοιο πλαίσιο δράσης, που θα έχει ως αποτέλεσμα την πρόληψη και αποφυγή έγκρισης τέτοιων Συμφωνιών από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, και όχι στην εκ των υστέρων αποκήρυξη ήδη ειλημμένων βλαπτικών επιλογών σε βάρος του Ελληνικού Λαού.

Τελευταία ενημέρωση Κυριακή, 16 Δεκέμβριος 2012

0 Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Θα πρέπει πρώτα να συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Πρόσφατες Αναρτήσεις

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων
Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
44 Οκτ Οκτ 01 02 03 04 05
45 06 07 08 09 10 11 12
46 13 14 15 16 17 18 19
47 20 21 22 23 24 25 26
48 27 28 29 30 Δεκ Δεκ Δεκ
Προσεχείς εκδηλώσεις:

Δεν υπάρχουν προσεχείς εκδηλώσεις.

Επικαιρότητα

Best viewed with any browser Best viewed in 1280x1024

Σχεδιάστηκε από
Powered by Elxis CMS
Η πρόσβαση στην ιστοσελίδα και η χρήση του περιεχομένου και των υπηρεσιών της προϋποθέτει και συνεπάγεται την ανεπιφύλακτη αποδοχή των Όρων Χρήσης, τους οποίους παρακαλείστε να διαβάσετε προσεκτικά.
LawyersVoice.gr - Copyright 2008-
RSS 0.91 RSS 1.0
RSS 2.0 ATOM 0.3
OPML